Συγχωνεύονται ΤΕΙ της περιφέρειας
(Το ΒΗΜΑ, 16/03/2008)
Σχέδιο συγχώνευσης των ΤΕΙ της περιφέρειας που καλύπτουν κάθε χρόνο λιγότερο από το 15% των θέσεων εισακτέων στα προγράμματά τους επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας. Η ηγεσία του περιμένει την πρώτη έκκληση βοηθείας από τις ηγεσίες των τεχνολογικών ιδρυμάτων που θα δεχθούν και εφέτος μονοψήφιο αριθμό εισακτέων για να προχωρήσει στην εφαρμογή του. Σε πρώτη φάση και προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις θα μελετηθούν ενσωματώσεις τμημάτων ή αλλαγές επιστημονικών αντικειμένων μέσα στα ΤΕΙ και όχι περιορισμός του συνολικού αριθμού των τεχνολογικών ιδρυμάτων της χώρας.
Ταυτόχρονα όμως το υπουργείο Παιδείας παραδίδει εφέτος τη «σκυτάλη» του καθορισμού των εισακτέων στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας. Στην τελευταία ετήσια ανακοίνωσή του των εισακτέων ωστόσο αύξησε κατά 25% τον αριθμό τους αλλά μόνο στα τμήματα της περιφέρειας που δεν αναμένουν να δουν το όνομά τους στις λίστες με τις περιζήτητες σπουδές. Είναι χαρακτηριστικό ότι τμήματα όπως το Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Ηπείρου δέχεται και εφέτος 300 εισακτέους, ενώ πέρυσι κάλυψε μόλις τέσσερις θέσεις από τις 280 που είχε δεχθεί λόγω της βαθμολογικής βάσης του δέκα.
Αντίστοιχα το Τμήμα Ζωικής Παραγωγής του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας δέχεται εφέτος 400(!) εισακτέους ενώ πέρυσι δεν είχε ούτε πέντε πρωτοετείς σπουδαστές. Στο ΤΕΙ Ιχθυοκομίας - Αλιείας Ηπείρου προσφέρονται 350 θέσεις εισακτέων, ενώ την ίδια στιγμή πανεπιστημιακά τμήματα των αστικών κέντρων όπως η Κοινωνιολογία της Παντείου μειώνoυν εφέτος κατά δεκάδες άτομα τους εισακτέους στα προγράμματά τους.
Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της εφετινής κατανομής των εισακτέων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι ότι οι «πόρτες» πλέον κλείνουν όχι μόνο για τα περιζήτητα τμήματα αλλά σε όλα τα τμήματα των αστικών κέντρων της χώρας. Σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη η πολιτική μείωσης των εισακτέων που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια αναμένεται ότι θα κορυφωθεί την επόμενη χρονιά, από την οποία και ο αριθμός τους δεν θα ορίζεται ετησίως αλλά σε τετραετή βάση από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας.
Στα ΤΕΙ, όμως, όπου οι αριθμοί των εισακτέων έμειναν εφέτος αναλλοίωτοι σε σχέση με πέρυσι, η εικόνα φαίνεται ότι θα αλλάξει πολύ τα επόμενα χρόνια. Η έμμεση αξιολόγηση των προγραμμάτων τους που έγινε την προηγούμενη χρονιά μέσω των κενών θέσεων στους εισακτέους οδηγεί σε άμεση συγχώνευση των τμημάτων τους. Η πρώτη εισήγηση προς το υπουργείο Παιδείας για συγχώνευση δύο τμημάτων λόγω έλλειψης σπουδαστών έγινε πέρυσι από το ΤΕΙ Ηπείρου καθώς το ένα δέχθηκε μόλις τέσσερις νέους σπουδαστές και το δεύτερο κανέναν.
Ανώφελη αύξηση των εισακτέων
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ και εκπαιδευτικοί σημειώνουν ότι η εφετινή αύξηση του αριθμού των εισακτέων στα ιδρύματα της περιφέρειας ελάχιστα θα αποδώσει αριθμητικά σε επίπεδο σπουδαστικού δυναμικού. «Δεν υπάρχει αύξηση του αριθμού των εισακτέων» σημειώνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας κ. Στ. Γκανάτσιος. Σύμφωνα με τον κ. Γκανάτσιο, μετά τη θεσμοθέτηση της βάσης του δέκα (που «κόβει» περί τους 16.000 υποψηφίους), ο αριθμός όσων καταφέρουν να πετύχουν βαθμολογίες πάνω από αυτό το όριο κυμαίνεται από 65.000 ως 70.000. Οπότε, αν δεν ληφθούν μέτρα, «μοιραία τα τμήματα που λειτουργούν με μονοψήφιο αριθμό σπουδαστών στο μέλλον θα κλείσουν».
Η προοπτική αυτή γίνεται ακόμη περισσότερο απειλητική για τα περιφερειακά τμήματα στην περίπτωση που αναγνωρισθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών καθώς αρκετοί σπουδαστές θα επιλέξουν να σπουδάσουν στα κέντρα αυτά από το να «μεταναστεύσουν» στην περιφέρεια.
Εκτός όμως από την περιφέρεια, η οποία ελάχιστα αναμένεται να ευνοηθεί από την αύξηση του αριθμού των εισακτέων, επιφυλακτικοί είναι οι εκπαιδευτικοί και ως προς το κατά πόσον θα υπάρξει ουσιαστική μείωση του αριθμού των σπουδαστών και στα μεγάλα αστικά κέντρα. «Οι μετεγγραφές διπλασιάζουν σχεδόν τον αριθμό των εισακτέων» σημειώνει ο κ. Κ. Κουλούρης, μέλος του ΔΣ της ΟΣΕΠ-ΤΕΙ. Και προσθέτει: «Π.χ., στο Τμήμα Δομικών του ΤΕΙ Πειραιά είχαμε εφέτος περί τους 80 εισακτέους και ήρθαν άλλοι τόσοι με μετεγγραφές. Είχαμε, δηλαδή, διπλασιασμό του αριθμού των σπουδαστών».
No comments:
Post a Comment