30 July 2007

Τα λιγότερα για υγεία και παιδεία η Ελλάδα...

αφού τα ξόδεψε για «Ολυμπιακούς αγώνες» και άλλα παιχνίδια


Μεταξύ των χωρών της ΕΕ που ξοδεύουν τα λιγότερα για υγεία και παιδεία η Ελλάδα


Οι κρατικές δαπάνες για την υγεία και την εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη, σύμφωνα με απάντηση του επιτρόπου Χ. Αλμούνια σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή Δημήτρη Παπαδημούλη, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΣΥΝ.

Ο κ. Αλμούνια αναφέρει ότι στην Ελλάδα «οι δαπάνες για την υγεία αντιπροσωπεύουν ποσοστό 4,6% επί του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), σε σύγκριση με 6,5% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο στην ΕΕ και στη ζώνη ευρώ».

Στις δαπάνες για την Παιδεία η εικόνα είναι ακόμη πιο ζοφερή. Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση της ΕΕ. Τα δημόσια κονδύλια για την εκπαίδευση δεν υπερβαίνουν το 2,75% του ΑΕΠ σε σύγκριση με 5,25% κατά μέσο όρο στην ΕΕ και σχεδόν 5% στη ζώνη ευρώ.

Με την αναμενόμενη το φθινόπωρο αναθεώρηση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 25%, οι ανωτέρω δείκτες θα επιδεινωθούν δραστικά για την Ελλάδα διευρύνοντας ακόμη περισσότερο το χάσμα με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο κ. Αλμούνια επισημαίνει ότι «ο αντίκτυπος των δημοσίων δαπανών κοινωνικής προστασίας (εκτός από τις συντάξεις) στο ποσοστό κινδύνου φτώχειας, είναι πολύ πιο περιορισμένος στην Ελλάδα (με μείωση του ποσοστού μετά τις κοινωνικές δαπάνες κατά λιγότερο από 20%) και σε άλλα κράτη μέλη του νότου, από ό,τι στη βόρεια και κεντρική ΕΕ, παρά το γεγονός ότι τα κράτη της βόρειας και κεντρικής ΕΕ ενδέχεται να δαπανούν λιγότερο σε θέματα κοινωνικής προστασίας και συντάξεων».

Ακόμα ο κ. Αλμούνια υπογραμμίζει ότι «η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να βελτιώνει τη δημοσιονομική διαδικασία αυξάνοντας περαιτέρω τη διαφάνειά της, καθορίζοντας τη δημοσιονομική στρατηγική σε πιο μακροπρόθεσμη προοπτική και εφαρμόζοντας αποτελεσματικά μηχανισμούς για την παρακολούθηση και τον έλεγχο των πρωτογενών δαπανών».

«Επιπλέον, η Ελλάδα πρέπει να εντατικοποιήσει τις προσπάθειές της προκειμένου να βελτιώσει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών επιτυγχάνοντας τον μεσοπρόθεσμο στόχο, ελέγχοντας τις δαπάνες για τις δημόσιες συντάξεις και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και εφαρμόζοντας αποφασιστικά φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις» προσθέτει ο Επίτροπος.
(www.in.gr, 30/7/2007)


27 July 2007

10 July 2007

Πανεπιστήμια υπό πτώχευση

(Χρ. Στασινόπουλος, «Έθνος» 9/7/2007)


Ενα βήμα πριν από τη χρεοκοπία βρίσκονται μεγάλα βρετανικά πανεπιστήμια αποκαλύπτει ο «Guardian», προκαλώντας σοκ στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η βρετανική εφημερίδα έφερε στο φως μια μυστική λίστα του Συμβουλίου για τη Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της Αγγλίας (HEFCE)- ενός σώματος του βρετανικού υπουργείου Παιδείας-, σύμφωνα με την οποία 46 πανεπιστήμια -σε πολλά από τα οποία φοιτούν και Ελληνες- παρά την εισαγωγή διδάκτρων, βρίσκονται σε άθλια οικονομική κατάσταση.

Μεταξύ αυτών είναι ονομαστά και παραδοσιακά εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως αυτό της Οξφόρδης, το Queen Mary, το University of Greenwich και το London Metropolitan University.

Η πλειονότητα των πανεπιστημίων που περιέχονται στη λίστα είναι κατά κύριο λόγο πρώην πολυτεχνικές σχολές και τα τελευταία χρόνια πολλά από αυτά πραγματικά δίνουν μάχη για να προσελκύσουν σπουδαστές και να μειώσουν τα έξοδά τους, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις έχουν γίνει μέχρι και συγχωνεύσεις, ούτως ώστε να αποφευχθεί η οικονομική τους κατάρρευση. Πρέπει εδώ να τονιστεί πως στην αρχή οι αρμόδιοι αρνούνταν να δώσουν τα σχετικά στοιχεία στη δημοσιότητα, κάτι που τελικά συνέβη ύστερα από ειδική παρέμβαση του επιτρόπου του Ηνωμένου Βασιλείου για την Πληροφόρηση.

Ο επίτροπος δικαιολόγησε την απόφασή του ισχυριζόμενος πως οι φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν σε πανεπιστήμια της Αγγλίας έχουν το δικαίωμα να ξέρουν τα οικονομικά του πανεπιστημίου στο οποίο πρόκειται να φοιτήσουν.

Παρέμειναν κρυφά

Παρά όμως την απόφαση του επιτρόπου, τα ονόματα τριών πανεπιστημίων παρέμειναν κρυφά. Σύμφωνα με την «Guardian», αυτό συνέβη επειδή αυτά τα τρία «άγνωστα» πανεπιστήμια βρίσκονται σε ιδιαίτερα κρίσιμη οικονομική κατάσταση και η κοινοποίηση των ονομάτων τους πιθανότατα θα ήταν αρκετή για να βάλουν λουκέτο.

Πολιτικοί και εκπρόσωποι των φοιτητών καταδίκασαν την προσπάθεια συγκάλυψης και επανέλαβαν ότι αφού τα δίδακτρα είναι περίπου 5.000 ευρώ τον χρόνο, οι υποψήφιοι έχουν κάθε δικαίωμα να ξέρουν την οικονομική κατάσταση των ιδρυμάτων στα οποία πρόκειται να φοιτήσουν.

Πάντως οι σπουδαστές που πρόκειται να ξεκινήσουν να φοιτούν τον Οκτώβριο παραμένουν στο σκοτάδι ως προς το ποια πανεπιστήμια βρίσκονται στο όριο της κατάρρευσης, αφού οι αρμόδιοι έδωσαν στοιχεία για τα οικονομικά των ιδρυμάτων μόνο για την περίοδο 1998-2003.

Σημειωτέον ότι το HEFCE σε ανακοίνωσή του (στην οποία κάνει λόγο για «μικρό αριθμό» ιδρυμάτων που ακόμα αντιμετωπίζουν προβλήματα) αναφέρει πως «συνεργαζόμαστε με αυτά τα ιδρύματα για να διασφαλίσουμε ότι το πλάνο ανάκαμψης θα είναι ικανό να εξαλείψει τα προβλήματα και να επαναφέρει την οικονομική ευμάρεια των ιδρυμάτων (...)».


06 July 2007

Ετσι βουλιάξατε τα Πανεπιστήμια

του Θ.Π.Τάσιου

Μετά απο μισόν αιώνα (ακριβώς) απο τότε που άρχισα να υπηρετώ την πανεπιστημιακή παιδεία, και μετά απ' τους όποιους αγώνες (στους οποίους έχω συμμετάσχει, με νούν καί με χέρια) κατά του πολιτικού κονφουζιονισμού, αισθάνομαι οτι έχω υποχρέωση να ξαναβάλω τις φωνές: Τί είναι πάλι ετούτη η βαθύτατα αντιλαϊκή θεατρική παράσταση που παίζεται τους τελευταίους μήνες γύρω απ' το θέμα «ελληνικό πανεπιστήμιο»; Με όσην μου απόμεινε φωνήν, διαμαρτύρομαι για την περί ιδιωτικών λέει πανεπιστημίων μπουζουριέρα: Εδώ το ελληνικό πανεπιστήμιο βουλιάζει από μέσα-του, κι εμείς αλλού τοποθετούμε τους φωνακλάδικους καβγάδες μας...

1. Το Άσυλον καταπατείται τρείς φορές τη βδομάδα: Η βίαιη εισβολή φοιτητικών ομάδων στους τόπους εργασίας (υπαλλήλων, τεχνιτών, δασκάλων και διοικήσεων), καθώς και οι καθημερινές απειλές κατά των διαφωνούντων, συνιστούν καραμπινάτη παρεμπόδιση παραγωγής και διάδοσης ιδεών και γνώσεων στο Πανεπιστήμιο. Αυτήν ακριβώς την παρεμπόδιση ηθέλησε να αναστείλει ο περι Ασύλου Νόμος - κι ο μόνος φόβος παλαιότερα ήταν βέβαια η Αστυνομία. Τώρα που η Αστυνομία (τα τελευταία 30 χρόνια) ΟΥΔΕΠΟΤΕ παρεμπόδισε το πανεπιστημιακό έργο, τώρα που το έργο αυτό (αυθαίρετα και βίαια) παρεμποδίζεται απο μέλη της πανεπιστημιακής Μή-Κοινότητας, τώρα λέγω βουλιάξαμε. Τον δε αντίλογό-σας οτι τάχα αυτά τα επονείδιστα γεγονότα είναι «για το καλό της Παιδείας», να πάτε να τον πείτε στους πολύχρωμους και μπαγιάτικους οπαδούς των ευρωπαϊκών ολοκληρωτισμών. Διάβολε, πώς είναι δυνατόν με τη μόνιμη βία, την εξωπέταξη και τον τραμπουκισμό κατά των Δασκάλων να μπορεί να υπηρετηθεί ενα ιδεώδες; Και ποιός, πότε και με τί εμπειρία, ειδίκευση και ευθύνη το μελέτησε αυτό το «ιδεώδες», ώστε να έχει καταλήξει στο μεταφυσικό αλάθητον - ακυρώνοντας για χάρη-του τη λειτουργία του Πανεπιστημίου; Κι όχι για μιά βδομάδα κάθε 5 χρόνια (όπως λ.χ. στη Γαλλία), αλλά για 2 μήνες κάθε 6 μήνες. Ο επαναστατικός επαρχιωτισμός σ' όλο-του το μεγαλείο...

2. Η Δημοκρατία προοδεύει στην ελληνική κοινωνία, αλλά έχει προ πολλού καταργηθεί στα ελληνικά πανεπιστήμια. Η αντιπροσωπευτικότητα των φοιτητών που συμμετέχουν στη διοίκηση (ή στην παρεμπόδιση της διοίκησης, το ίδιο είναι), είναι διάτρητη. Πρώτον διότι ουδείς εγγυάται την δημοκρατική ορθότητα των φοιτητικών συνελεύσεων (προσκλήσεις, απαρτίες, διαδικασίες, αντιδημοκρατικός τσαμπουκάς κ.ά.). Δεύτερον διότι συχνά δέν στέλνονται έγγραφες εξουσιοδοτήσεις εκπροσώπων. Τρίτον διοτι συχνότατα όποιος γουστάρει (φοιτητής ή μή) μπουκάρει στη συνεδρίαση των οργάνων διοίκησης, όπου συμμετέχει ή ασχημονεί.

Αλλά η διάτρητη αντιπροσωπευτικότητα δέν είναι το μόνο έλλειμμα δημοκρατίας μέσα στο πανεπιστήμιο: Το χειρότερο είναι η κατά συχνά δυστυχώς διαστήματα εκτόξευση άμεσων ή έμμεσων απειλών κατά των άλλων μελών της πανεπιστημιακής Μή-Κοινότητας, κατά των Διδασκόντων δηλαδή (Των απειλών αυτών βεβαίως διαφεύγουν όσοι Δάσκαλοι αιδημόνως σιγούν ή εξωπετάγονται αδιαμαρτύρητα.)

Εάν τα απαράδεκτα αυτά Αντιδημοκρατικά φαινόμενα συνέβαιναν σε Εργατικό Συνδικάτο, θα είχαν κατασταλεί άμεσα: Απ' τη διοίκηση του Συνδικάτου ή απ' τη Γ.Σ.Ε.Ε. ή απ' την Δικαιοσύνη. Στο Πανεπιστήμιο (κατ' αναλογίαν), οι μέν Πρυτανείες ποιούν την νήσσαν εξ ανάγκης, το κατα τα άλλα λαλίστατον Υπουργείο Παιδείας καμώνεται οτι τα αγνοεί, η δε Δικαιοσύνη είναι μή προσβάσιμη για τους τλήμονες πανεπιστημιακούς - διότι «Άσυλον (σου λέει) θα το ... ποινικοποιήσεις;» Ιδού γιατί σας λέω οτι γίναμε όλοι ξεδιάντροποι - θύτες και θύματα.

Κι ύστερα, τί όνειδος Δημοκρατίας είναι τούτο όταν το δικό-μου συνδικαλιστικό Σωματείο δέν έχει κηρύξει απεργία, οι «εκπρόσωποι» όμως ενος άλλου «σωματείου» με ... απεργούν δια της βίας, πετώντας-με στον δρόμο; Χωρίς να αισχύνονται για την αντιδημοκρατική-τους συμπεριφορά, σου απαντούν (οι ανίδεοι) «μα, είναι πολιτικό το θέμα» (sic!).

Βεβαίως, τα φαινόμενα αυτά προέρχονται πάντοτε απο φοιτητικές μειονότητες, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των φοιτητών μας δέν συμμετέχει σ' αυτές τις αντιπανεπιστημιακές ασχήμιες, αλλ' ούτε και τις καταδικάζει! Διοτι απουσιάζει απ' τις αντίστοιχες φοιτητικές συνελεύσεις, όπου αργά την νύχτα παίρνονται οι σχετικές αποφάσεις - εν ονόματι ΟΛΩΝ των απόντων. Γιατί απουσιάζουν; Είτε διοτι δέν αντέχουν στις συνθήκες αυτού του αθλήματος, είτε διοτι πάσχουν καί αυτοί απ' τον ίδιο ραγιαδισμό όπως όλοι μας.

3. Ητανε το κλήμα στραβό, το τρώει και το βόδι: Μικρή και υποανάπτυκτη Χώρα είμαστε, δέν έχομε (έτσι κι αλλιώς) μεγάλη Επιστήμη - κι ας μή γίνει (σήμερα) λόγος για την συντεχνία-μου των Διδασκόντων (εμείς καμωνόμαστε πως είμαστε εκτός κρίσεως). Κι εκεί απάνω που πάει να γίνει η στροφή, με νύχια και με δόντια, εκεί νά και μας προκύπτουν οι εθνοσωτήριες «καταλήψεις», «στάσεις», «πορείες», «προληπτικά κλεισίματα», και ακυρώνουν περίπου το 30% του συνολικού διδακτικού έργου. Οχι το 3% (που θα ήταν ήδη κρίσιμο και πολύτιμο) αλλα το δεκαπλάσιό του. Κι όλοι μαζί απο κοινού αδιαφέροντος κινούμενοι, παρανομούμε μονίμως υπογράφοντας οτι δήθεν πραγματοποιήθηκαν οι ελάχιστες 13 διδακτικές βδομάδες ανα εξάμηνο. Ψεύδος βέβαια. Ψεύδος όμως το οποίο ΟΥΔΕΠΟΤΕ το θυμούμαστε όταν αναλύομε (υψιπετώς) την πανεπιστημιακή-μας κατάντια.

4. Την (έμμονη πλέον) καταστροφή δημόσιας περιουσίας μέσα στα πανεπιστήμια, την έχομε φάει στην περήφανη μάπα μας, τριάντα χρόνια τώρα. Γιατί το αιδήμον Υπουργείο δεν ανακοινώνει τις ετήσιες στατιστικές αυτής της κυριολεκτικά απίστευτης αιμορραγίας των φορολογουμένων; Μα, υποθέτω διοτι δύσκολα θα βρεί φιλικούς χώρους για να δημοσιεύσει αυτά τα στοιχεία.

Με όλα τούτα τα δεδομένα, συνιστά φαρισαϊσμόν η ερώτηση «γιατί δεν πάει μπροστά το ελληνικό πανεπιστήμιο». Σας ερωτώ κι εγώ με τη σειρά μου: Εάν ανάλογα φαινόμενα συνέβαιναν στη φαμίλια σας, στα χωράφια σας, στο μαγαζί σας, στην επιχείρησή σας - θα είχατε ποτέ θέσει την αφελή ερώτηση «γιατί δεν πάει καλά το μαγαζί»;

Ετούτα δε όλα ΔΕΝ είναι βεβαίως θέματα παιδείας - είναι θέματα Απαιδείας πολιτικής. Άρα δέν είναι δουλειά των Δασκάλων - είναι αντικείμενο ευθύνης των Βουλευτών, εκείνων δηλαδή που αντιπροσωπεύουν τον Λαό που είναι μάλλον αδιάφορος έναντι των απωλειών χρήματος, καλλιέργειας και ανάπτυξης, τις οποίες συνεπάγονται όλα ετούτα τα (μοναδικά στην Ευρώπη) τερτίπια.

Δύο πράγματα συμβαίνουν, αγαπητοί μου. Είτε όλα τούτα τα αγνοεί ο ελληνικός λαός και τα ελληνικά ΜΜΕ - οπότε έχομε οξύτατο έλλειμμα ευφυΐας. Είτε όλοι τα ξέρουν (το και πιθανότερο), και βουλιάζομε μέσα στον ραγιαδισμό μας (τα είχε προβλέψει κι ο Ιονέσκο με τους ρινώκερους) ή μέσα στην επαναστατική απολιτικότητά-μας. Και επιτρέψτε-μου να σας θυμίσω οτι η Δημοκρατία δέν αναγνωρίζει πολίτες πρώτης κατηγορίας, με βάση το κριτήριο της ηλικίας: Οταν η «επανάσταση» γίνεται τρείς φορές τον μήνα επι τριάντα χρόνια, κάποιο απολιτικό σύνδρομο μου μυρίζει εμένα. Μια άγνοια δηλαδή της απέραντης περιπλοκής των πολιτικών πραγμάτων και των συμφερόντων του «υπόλοιπου» λαού...

Τί προτείνω; Είναι απλό: Να σταματήσει αμέσως η περι ιδιωτικών πανεπιστημίων μπουζουριέρα («άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε»), και ν' ασχοληθεί επιτέλους η Βουλή των Ελλήνων με την ΚΥΡΙΑ μάστιγα του ελληνικού πανεπιστημίου. Κι αμέσως μετά, θά 'ρθει η ώρα για τη γούνα α) των Διδασκόντων και β) των Κενταύρων του Υπουργείου Παιδείας. Υπό τον όρον οτι τα ράμματα θα ράβονται πάντοτε μέσα στη Βουλή των Ελλήνων. Τέρμα οι υπεκφυγές.

Υ.Γ.: Παρακαλώ όσους διαφωνούν με τις απόψεις-μου, να έχουν την καλοσύνη να χτυπήσουν κατα προτίμηση τις απόψεις μου, κι όχι τα τζάμια του Γραφείου μου.

Ο κ. Θεοδόσης Π. Τάσιος είναι ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.